برندگان جایزه نوبل شیمی معرفی شدند


آفتاب نیوز :

کمیته نوبل جایزه نوبل شیمی 2023 را به مونجی باندی، لوئیس بروس و الکسی اکیموف به دلیل تحقیقاتشان در مورد کشف و ادغام نقاط کوانتومی اهدا کرد.

امروزه نقاط کوانتومی بخش مهمی از ابزارهای فناوری نانو هستند. برندگان جایزه نوبل شیمی 2023 همگی از پیشگامان کشف دنیای نانو بودند.

در اوایل دهه 1980، لوئیس بروس و الکسی اکیموف، ارائه دهندگان شیمی امسال، به طور مستقل موفق به ایجاد نقاط کوانتومی شدند که نانوذرات کوچکی هستند که اثرات کوانتومی آنها مشخص کننده خواص آنهاست.

در سال 1993، Mongi Boundy روش‌های ساخت نقاط کوانتومی را متحول کرد و کیفیت آن‌ها را بسیار بهبود بخشید، که شرط مهمی برای استفاده از آن‌ها در فناوری نانو امروزی است. بنابراین، جایزه نوبل شیمی 2023 نیز به کشف و توسعه نقاط کوانتومی اختصاص داده شده است، نانوذرات آنقدر کوچک که اندازه آنها خواص آنها را تعیین می کند.

این ذرات خواص منحصر به فردی دارند و اکنون نور خود را از صفحه تلویزیون و لامپ های ال ای دی ساطع می کنند. آنها واکنش های شیمیایی را کاتالیز می کنند و نور شفاف آنها می تواند بافت تومور را برای جراحان روشن کند.

محققان عمدتا از نقاط کوانتومی برای ایجاد نور رنگی استفاده کرده اند. آنها بر این باورند که در آینده، نقاط کوانتومی می‌توانند به الکترونیک انعطاف‌پذیر، حسگرهای کوچک، سلول‌های خورشیدی نازک‌تر و نازک‌تر و احتمالاً ارتباطات کوانتومی رمزگذاری‌شده کمک کنند.

Brendon Rice

نادر موسیقی لاعلاج. خالق تایید شده متعصب تلویزیون پیشگام غذا. یک قهوه ساز به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما