azkhonehbanner

کاهش محسوس صادرات نتیجه عدم پیوستن به FATF است

محمدصدر: رئیس جمهور مواضع خود را در مورد FATF تغییر داد و موافقت کرد. هر چند این اظهارنظر یکی از اعضای شورای هدف با رد ملایم وزارت اقتصاد مواجه شد که در صورت اجرایی شدن می تواند فضای اقتصادی را مختل کند، اما به دلیل مخالفان اصولگرا که حضور جدی و جایگاه موثری دارند. در ساختار حاکمیتی در این سال‌های مخالفت، سرسختانه و بسیار جدی برای پیوستن به توافقنامه FATF بودند و توضیح می‌دادند که مخالفت‌هایشان هزینه‌های هنگفتی را بر اقتصاد بین‌المللی ایران تحمیل کرده است، تا زمانی که FATF در کنار تحریم‌ها تصویب شود. به نوعی ورشکستگی مالی منجر می شود

به گزارش اقتصاد 24، باید تصریح کرد که حتی در صورت پذیرش رسمی عضویت ایران در FATF، تنها در مواردی که در چارچوب تحریم ها نباشد، می توانیم با کشورهای دیگر مبادلات بانکی داشته باشیم. این بدان معناست که شرط اصلی پایان بحران اقتصادی چیزی جز رفع تحریم ها نیست.

عبدالرضا فرجی راد، سفیر سابق ایران در نروژ و مجارستان در این زمینه گفت: کشورها باید با توافقات بین المللی موافقت کنند و مقررات مقرر را در تدوین سیاست ها و تصمیم گیری ها لحاظ کنند، به هیچ وجه نباید آنها را نادیده گرفت. و هیچ استاندارد ثابتی وجود ندارد. در حال حاضر که ایران در عرصه اقتصادی با انواع تهدیدات بین المللی مواجه است و اقتصاد را در حالت فلج می بیند، نشان می دهد که حداقل پیوستن به FATF را مهم می دانیم تا بتوانیم در این کشور «محدود کنیم». بیایید حداقل تجارت را انجام دهیم. بازار در این وضعیت تنبیه اقتصاد بین المللی است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: ایران به دلیل نگاهی که به دیپلماسی جهانی دارد همیشه در تحریم است و به همین دلیل حتی اگر عضویت FATF را بپذیریم نمی توانیم از حل مسائل اقتصادی و مشکلات اقتصادی خوشحال باشیم. البته حتی در این شرایط با محدودیت هایی که برای ایران وجود دارد، کشورهایی مانند روسیه، چین، هند و … هستند که حاضرند وارد فضای صادرات و واردات با ایران شوند. یعنی تحریم نباید ما را مجبور کند که همه درهای بازار اقتصاد جهانی را ببندیم.

کاهش چشمگیر صادرات نفتی و غیرنفتی

وی افزود: آمارهای رسمی در حوزه اقتصاد حکایت از کاهش چشمگیر صادرات نفتی و غیرنفتی دارد که معمولاً ناشی از تحریم ها و عدم الحاق به FATF است که یکی از مهمترین توافقات بین المللی محسوب می شود. نقش و سهم خود را در این بحران عظیم.» اما متأسفانه گروهی که معمولاً دغدغه‌هایشان با آنچه جامعه از نظام اداری می‌خواهد متفاوت است، نه تنها با اصرار بر بحث با دنیا، بلکه تأکید و اصرار داشتند. در چند سال آینده سهم ایران از تجارت جهانی به 24 درصد رسیده است، اما اکنون که زمزمه هایی مبنی بر تمایل تصمیم گیران برای پیوستن به “گروه ویژه مالی” شنیده می شود، می توان امیدوار بود که اقتصاد ایران به وضعیت مطلوبی برسد. البته با این توضیح که ادامه تحریم ها قطعا از اصلاحات اساسی و خروج از بحران جلوگیری می کند.

سفیر سابق ایران در نروژ و مجارستان تصریح کرد: مردم از اقشار مختلف این روزها حتی برای تامین حداقل نیازهای خود هزار و یک مشکل دارند و به همین دلیل اگر به FATF بپیوندیم نباید فکر کنیم که گرفته ایم. یک قدم گامی اساسی برای احیای فضای اقتصادی. در واقع این تحریم است که باید برداشته شود و همه می دانیم که رویکرد تعاملی و آمادگی برای مذاکره جدی با غرب می تواند اقتصاد ایران را از این پدیده بازدارنده نجات دهد.

فرجی راد در پایان گفت: متأسفانه در حال حاضر دولت موظف به اصلاحات در بخش‌های مختلف است که به وضوح ضعیف هستند، به‌ویژه دولت‌هایی که در موقعیت‌های اقتصادی تصمیم‌گیری می‌کنند و اقدامات آنها محاسبه نمی‌شود. ” و آنها تصمیمات فوری و بدون مبنای کارشناسی می گیرند. من بارها تاکید و تاکید کرده ام که اگر لازم است، دولت ایران به سراغ کارشناسان و کارشناسان دیگر کشورها برود تا شاید از این طریق حداقل گره های اقتصادی باز شود.

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.

تماس با ما