راه حلی برای کنترل علائم و عوارض بیماری پارکینسون


آفتاب نیوز :

تحقیقات جدید نشان می دهد که تای چی، یک هنر رزمی چینی که شامل یک سری حرکات بسیار آهسته و کنترل شده است، می تواند علائم و عوارض بیماری پارکینسون را برای چندین سال از بین ببرد. یافته های تحقیقات نشان می دهد که اثربخشی این هنر رزمی با پیشرفت کندتر بیماری و کمتر نیاز به دارو در طول زمان همراه است.

بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی ناتوان کننده و پیشرونده است که با کندی حرکت، لرزش در حالت استراحت، سفتی و انعطاف ناپذیر عضلات مشخص می شود. این سریع ترین بیماری عصبی در حال رشد در جهان است و انتظار می رود تعداد مبتلایان به آن تا سال 2030 تنها در چین به 5 میلیون نفر برسد. به گفته موسسه خیریه پارکینسون بریتانیا، هر ساعت دو نفر در بریتانیا به این بیماری مبتلا می شوند.

هنوز هیچ درمانی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد، اما داروها می توانند علائم بالینی را بهبود بخشند، اما همه تظاهرات بیماری را درمان نمی کنند. محققان توضیح می دهند که هیچ مدرکی مبنی بر کاهش سرعت پیشرفت بیماری وجود ندارد.

نتایج مطالعات منتشر شده قبلی نشان می دهد که تای چی علائم پارکینسون را در کوتاه مدت کاهش می دهد، اما مشخص نیست که آیا این بهبود طولانی مدت ادامه دارد یا خیر. برای پی بردن به این موضوع، محققان دو گروه از بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون را به مدت بیش از 5 سال، از ژانویه 2016 تا ژوئن 2021 دنبال کردند.

گروهی متشکل از 147 بیمار دو بار در هفته به مدت یک ساعت با کمک کلاس‌ها برای بهبود تکنیک خود تای چی تمرین کردند. گروه دیگری از 187 بیمار به مراقبت استاندارد خود ادامه دادند و در تای چی شرکت نکردند.

شدت بیماری به طور رسمی در همه شرکت‌کنندگان در شروع دوره پیگیری ارزیابی شد، و پیشرفت بیماری، از جمله افزایش نیاز به دارو، متعاقباً در نوامبر 2019، اکتبر 2020 و ژوئن 2021 ارزیابی شد.

سرعت حرکت و سایر علائم، مانند فعالیت سیستم عصبی خودمختار (از جمله حرکات روده، مشکلات ادراری و قلبی عروقی)، خلق و خو، کیفیت خواب و شناخت، و شیوع مشکلاتی مانند دیسکینزی (حرکت غیرارادی)، دیستونی (تون عضلانی غیر طبیعی). کاهش پاسخ به درمان دارویی در طول زمان، اختلالات شناختی خفیف، توهمات، سندرم پای بیقرار نیز با استفاده از مقیاس های معتبر ردیابی شد. شایان ذکر است که شدت بیماری، مصرف دارو، جنسیت، سن و سطح تحصیلات در هر دو گروه یکسان بود.

نتایج مطالعه نشان داد که پیشرفت بیماری در تمام نقاط پایش در گروه تای چی آهسته تر بود، همانطور که توسط سه مقیاس معتبر برای ارزیابی علائم عمومی، تحرک و تعادل ارزیابی شد.

تعداد بیمارانی که نیاز به افزایش دارو داشتند نیز در گروه کنترل به طور قابل توجهی بیشتر از گروه تای چی بود و در گروه غیر تای چی، این تعداد در سال 2019 83.5 درصد و در سال 2020 کمی بیش از 96 درصد بود. 71% و 87.5% در گروه تمرین تای چی بودند.

عملکرد شناختی در گروه تای چی، مانند سایر علائم غیرحرکتی، کندتر کاهش یافت، در حالی که خواب و کیفیت زندگی به طور مداوم بهبود یافت.

شیوع عوارض در گروه تای چی به طور قابل توجهی کمتر از گروه کنترل بود، با دیسکینزی 1.4٪ در مقابل 7.5٪، دیستونی 0٪ در مقابل 1.6٪، توهم 0٪ در مقابل کمی بیشتر از 2٪، اختلال شناختی خفیف 3٪ در مقابل 10٪. درصد و سندرم پای بیقرار 7 درصد در مقابل 15.5 درصد بود.

افتادن، سرگیجه و کمردرد سه عارضه جانبی گزارش شده توسط شرکت کنندگان در مطالعه بودند، اما همه اینها در گروه تای چی به طور قابل توجهی کمتر بود. در حالی که 23 مورد شکستگی داشتند، همه در طول زندگی روزمره رخ داده است، 6 در مقابل 17 در گروه تای چی.

محققین خاطرنشان کردند که این مطالعه یک مطالعه مشاهده ای بوده و قادر به تعیین علت و معلول نیست. محققان همچنین اذعان کردند که تعداد شرکت کنندگان در مطالعه نسبتاً کم بود و آنها به طور تصادفی در گروه خود قرار نگرفتند.

اما محققان نتیجه گرفتند: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که تای‌چی اثرات مفید طولانی‌مدتی بر بیماری پارکینسون دارد، که نشان‌دهنده اثرات بالقوه اصلاح‌کننده بیماری بر علائم حرکتی و غیرحرکتی، به‌ویژه راه رفتن، تعادل، علائم خودمختار، و شناخت است.»

آنها افزودند: بیماری پارکینسون می تواند به تدریج عملکرد حرکتی و علائم غیرحرکتی را بدتر کند و منجر به ناتوانی شود و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. اثرات مفید طولانی مدت بر بیماری می تواند زمان بدون ناتوانی را افزایش دهد و منجر به کیفیت زندگی بالاتر، بار کمتر مراقبین و مصرف کمتر دارو شود.

نتایج این مطالعه در مجله Neurology, Neurosurgery & Psychiatry منتشر شد.

تای چی یک ورزش برای ذهن و بدن است

با حدود 250 میلیون تمرین کننده در سراسر جهان، تای چی اغلب به عنوان یکی از محبوب ترین تمرینات بدنی در جهان شناخته می شود. این هنر در قرن هفدهم در چین به عنوان یک هنر رزمی توسعه یافت. بر خلاف کاراته یا تکواندو، تای چی به جای مبارزه بر روی قدرت آرام تمرکز می کند و باعث می شود افراد مسن یا آسیب دیده به آن دسترسی پیدا کنند.

فواید تای چی برای سلامتی

این شکل ملایم ورزش می تواند به حفظ قدرت، انعطاف پذیری و تعادل کمک کند و می تواند یک فعالیت عالی برای بقیه عمر شما باشد.

تای چی اغلب به عنوان “مدیتیشن در حرکت” توصیف می شود، اما می توان آن را “داروی حرکتی” نیز نامید. شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد این تمرین ذهن و بدن، که در چین به عنوان یک هنر رزمی سرچشمه گرفته است، در درمان یا پیشگیری از بسیاری از مشکلات سلامتی ارزش دارد. شما می توانید این تعمیرات را شروع کنید حتی اگر در بهترین حالت یا سلامتی نباشید.

در این تمرین کم استرس و حرکت آهسته، یک سری حرکات بی وقفه به نام حرکات حیوانات انجام می دهید. در حین حرکت، نفس‌های عمیق و طبیعی می‌کشید و بر احساسات فیزیکی خود تمرکز می‌کنید، شبیه به برخی از اشکال مدیتیشن. تای چی از بسیاری جهات با سایر ورزش ها متفاوت است. حرکات اغلب دایره‌ای هستند، هرگز اجباری نمی‌شوند، ماهیچه‌ها به جای کشیده شدن شل می‌شوند، مفاصل کاملاً کشیده نمی‌شوند و بافت‌های همبند کشیده نمی‌شوند. تای چی را می توان به راحتی برای همه افراد از مناسب ترین افراد گرفته تا کسانی که روی ویلچر نشسته اند یا در حال نقاهت پس از جراحی هستند سازگار کرد.

مجموعه رو به رشدی از تحقیقات مورد قانع کننده ای برای استفاده از تای چی به عنوان مکمل درمان پزشکی استاندارد یا به عنوان یک درمان کمکی در پیشگیری و توانبخشی بسیاری از شرایط مرتبط با افزایش سن ارائه می دهد. درمان کمکی درمانی است که در کنار درمان های اولیه پزشکی یا برای تسکین خود بیماری یا علائم اولیه آن و یا برای بهبود عملکرد و کیفیت زندگی بیمار به طور کلی استفاده می شود.

Erica Ferrell

نینجا موسیقی غرور آفرین. حل کننده مشکل متخصص حرفه ای سفر. دردسر ساز. ارتباط گر مشتاق

تماس با ما