اعتراض دولت به تصمیم دادگاه مبنی بر لغو تعلیق انتخابات


آفتاب نیوز :

به گفته صاحب این رسانه، تصمیم به لغو توقیف سایت انتخاباتی از یک هفته پیش از سوی مقامات قضایی اتخاذ شده بود، اما به دلیل امتناع وزارتخانه از اجرای این تصمیم، فعالیت هیئت مجاز انتخاباتی وب سایت هنوز راه اندازی نشده است

سردبیر و صاحب امتیاز سایت انتخابات در گفتگو با «اعتماد» با اشاره به اینکه «دادگاه سوم دادگاه کیفری یک استان تهران پس از 50 روز توقیف دستور ابطال سایت انتخابات را صادر کرد. توقیف اما متاسفانه از طرف وزارت هيأت و به ويژه منشي مطبوعاتي «از پذيرش رأي دادگاه خودداري مي‌كند و مصداق رفع توقيف شعبه راي‌گيري را به كميته اجرايي ارسال نمي‌كند»، خواستار مشاركت شخصي رئيس‌جمهور است. وزیر توسعه و دادگستری در این مورد.

می توانید توضیح دهید که چرا سایت گزینش تعلیق شد و روند پیگیری قانونی آن پس از آن انجام شد؟

حدود 50 روز پیش شورای کنترل مطبوعات در برخی اخبار، گزارش ها و مصاحبه های سایت انتخابات دچار اشتباه شد. بیشتر این مشکلات مربوط به انتشار ویدئویی با عنوان حراج برند ایران/ چرا سیاست خارجی ایران اینقدر ضعیف است؟ چند هفته پس از انتشار این ویدئو و در شرایطی که بسیاری از اعضای شورا در کربلا حضور داشتند، رای مخالف این انتخابات صادر شد. پس از حدود ده روز تاخیر، پرونده گزینش به دادگاه رفت. در دادسرای فرهنگ و رسانه بازپرسی که در حال رسیدگی به پرونده است تصمیم به لغو بازداشت مدیر مسئول گرفت. این حکم باید به تایید دادستان کل کشور می رسید، اما دادستان با این تصمیم موافق نبود و جرایم منتخب را غیرقابل بخشش دانست. برای رفع اختلاف، پرونده به شعبه سوم دادسرای جنایی شماره یک منطقه ارسال شد. پس از مدتی قرار شد به دلیل آسیب هایی که ممکن است به این رسانه وارد شود، تعلیق انتخابات لغو شود. سپس تصمیم گرفته شد که پرونده به دادگاه کشیده شود.

وقتی می گویید رفع تحریم یعنی فردا انتخابات منتشر می شود؟

انتخاب رسانه می تواند نه تنها در سایت، بلکه در تمام پلتفرم های مجازی نیز کار کند. اما مشکل اینجاست که در سی ام مهرماه که تصمیم لغو تعلیق به وزارت آموزش و پرورش اعلام شد، وزارت آموزش و پرورش لغو تعلیق را انتخاب نکرد و نسبت به این تصمیم اعتراض رسمی کرد. در حالی که طبق نظر دادگاه، وزارت ارشاد به عنوان درخواست کننده فیلتر باید این نامه را به کمیته رسیدگی به پرونده های دادستانی کل کشور ارسال می کرد و سایت را رفع فیلتر می کرد. یک هفته است که فعالیت انتخاباتی بدون هیچ مانعی از نظر دستگاه قضایی انجام می شود و می توانیم فعالیت خود را آغاز کنیم. اما از آنجایی که قصد نداشتیم دولت بهانه ای بیاورد، یک هفته سکوت کردیم و کم کاری کردیم. اما متاسفانه وزارت رسانه همچنان مقاومت می کند و در پذیرش حکم دادگاه و ارسال آن به کمیته به عنوان نمونه تردید دارد. این رفتار بی‌سابقه و تکان‌دهنده حادثه‌ای خطرناک است و اگر پاسخ به این اقدام غیرقانونی بر خلاف حکم دادگاه باشد، راه را برای افراط‌گرایان باز می‌کند که حتی با حکم دادگاه، ابطال قرار بازداشت به دلیل افراط‌گرایی را رها نمی‌کنند. رسانه، و مسیر حیاتی و بلوک تنفسی یک رسانه را برای همیشه باز کنید.

البته وزارت پیشرو مدعی است که شورای کنترل مطبوعات یک سازمان غیردولتی است. اما طبق قانون مسئولیت کلی و قانونی این شورا بر عهده وزیر رادو است. اکثریت مطلق این شورا اعضای دولت هستند. نماینده وزیر علوم، نماینده وزیر دین، معاونت مطبوعاتی وزارت دین، نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی و حوزه علمیه کوم و یک رأی متعلق به دستگاه قضایی است. با نگاهی به این لیست مشخص می شود که مردم دولت اکثریت را دارند و می توان آرا را به دولت داد. در 2 سال دولت آقای رئیسی 6 حکم بازداشت علیه رسانه ها صادر شد که همگی از منتقدان دولت بودند. متأسفانه برخی از مقامات دولتی فکر می کنند که هنوز در سیستم قضایی هستند و از پذیرش حکم دادگاه مبنی بر رفع توقیف رسانه ها خودداری می کنند.

در دنیا نقد و بررسی عملکردها فرصتی برای ساختارهای تصمیم گیری است اما متاسفانه در چند سال اخیر نظر کارشناسان و اساتید دانشگاه در ساختار اجرایی منعکس نمی شود. نظر شما در مورد این رویکرد چیست؟

این برخلاف وعده های رئیس دولت سیزدهم در دوران تبلیغات انتخاباتی و پس از آن است. آقای رئیسی بارها اعلام کرده است که دولتش از هیچ رسانه ای شکایت نمی کند و باعث تعطیلی هیچ رسانه ای نشده است. در حالی که معلوم است دولت شکایت های زیادی از رسانه ها داشته است. از جمله شکایت وزارت کشاورزی به دلیل فساد 1100 میلیارد تومانی از این سایت و گستردگی شکایات سایر رسانه های مستقل. متأسفانه این امر در دولت سیزدهم رواج پیدا کرده است. دولتی که در ابتدای فعالیت خود نشان داد که شکایات دولت را در مقابل رسانه ها پس گرفته است، امروز وزارتخانه های مختلف آن سردمدار شکایت از رسانه ها هستند.

مخاطبان منتخب چه زمانی می توانند از محتوای این سایت استفاده کنند؟

امیدواریم مسئولان دولت به ویژه رئیس جمهور و وزیر ارشاد به این نیازها و تعهدات توجه کنند. باید حق حیات رسانه ها به رسمیت شناخته شود و طبق قانون به رسانه ها اجازه داده شود که به فعالیت حرفه ای خود ادامه دهند. رسانه های حرفه ای و منتقد نباید از بین بروند و فضای هر نوع انتقادی به نفع رسانه های دولتی خالی باشد. رسانه هایی که مدام از دولت تمجید می کنند و مردم با تمجید از رسانه ها فکر می کنند مردم از وضعیت کشور راضی هستند.

نگفتید فعالیت رسانه ای سایت گزینش از چه زمانی آغاز می شود؟

راستش نمی دانم چه زمانی می توان فعالیت ها را از سر گرفت. امیدوارم دولت و وزارت پیشرو با حکم دادگاه در مورد لغو توقیف قانون را رعایت کنند تا انتخابات از سر گرفته شود. اگر آقای رئیسی و وزیر ارشاد به عهد خود عمل نکنند باید منتظر باشیم تا آقای آژه ای و دستگاه قضایی مانند گذشته وارد عمل شوند و مانع از صدور حکم دادگاه شوند.

Hayden Phillips

عاشق قهوه بی عذرخواهی یک تمرین‌کننده اینترنتی متواضع. دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما